Bachelor Programme Study Start
Kommissorium for tutorarrangerede aktiviteter i RUS-perioden 2025, ved Institut for medicin og sundhedsteknologi
Indledning
Dette kommissorium rammesætter opgaven vedr. tutorarrangerede aktiviteter i RUS-perioden 2025, ved Institut for Medicin og Sundhedsteknologi. Kommissoriet revideres årligt jf. vedlagte tidsplan (bilag 1).
Kommissoriet behandles hvert andet år efter godkendelse i HST-uddannelsesledelsen i 2025.
Afgrænsning og formål
Kommissoriet vedrører aktiviteter på 1. semester af bacheloruddannelserne i hhv. Sundhedsteknologi, MedIS og Medicin. Formålet med de tutorarrangerede aktiviteter i rusperioden er at on-boarde nye studerende.
Bemanding
Der ansættes 1 tutorkooordinator for hver af de tre BA-uddanelser (i alt tre)
Der ansættes 1 lønnede tutor pr. 16 studerende
Der tilknyttes 1 frivillig tutor pr. 12 studerende.
Økonomi
Der er en samlet budgetramme til aflønning og afvikling af studiestart på 300.000kr. svarende til 750kr pr studerende. Detaljeret budgetskabelon præsenteres af V-IL på førstkommende møde med tutorkoordinatorerne, og udarbejdes inden primo juli af de ansvarlige tutorkoordinatorer. Kun udgifter der er aftalt og indarbejdet i budgettet kan dækkes, og som følger Aalborg Universitets praksis for afregning.
Det er muligt at organisere studiestarten med brugerbetaling, dog max 500 kr. pr. studerende.
Løn udbetales efter endt RUS-periode og er en del af det samlede budget.
Roller og ansvar
De tutorarrangerede aktiteter i RUS-perioden indgår som et delelement af AAU’s studiestartskoncept. Det overordnede ansvar er derfor tilpasset “AAU’s principper for studiestart”.
Tutorerne skal følge AAU’s retningslinjer “Code of conduct”. I AAU’s studiestartskoncept er en række ideer til aktiviteter – det anbefales at tutorkoordinatorer og lønnede tutorer drøfter disse iht. Om de aktiviteter er relevante for deres pågældende uddannelse.
Viceinstitutleder
V-IL beslutter de overordnede rammer (politikker, økonomisk ramme, overordnet organisering).
Ansvarlig for budget (godkendelse og overholdelse)
Studieledere
Ansætter studerende (tutorkoordinatorer og lønnede tutorer)
Godkender den endelige aktivitetsplan (RUS-håndbogen)
Ansvarlig for fællesmøder (dagsorden, mødeafvikling mv.) jf. bilag 1
Studienævn
Behandler studiestartsevalueringer i samarbejde med studieledere.
FakSUND
Bidrager til planlægning af SUND MESSE, som afholdes årligt og alle nye bachelorstuderende inviteres.
Semesterkoordinatorer for 1. semester BA
Er nærmeste kontakt og sparringspartner for tutorkoordinatorer i forhold planlægning, afklaring og afstemning omkring det konkrete indhold/aktiviterne.
Tutorkoordinator
Tutorkoordinator ansættes med en ramme på 50 timer.
Tutorkoordinator udfylder også rolle som lønnet tutor indenfor rammen af de 50 timer.
Planlægger, organiserer og bemander aktiviteter.
Deltager i fælles møder forud for studiestarten og bidrager til evaluering af studiestarten. Det forventes at evalueringen foregår på studienævnsmødet med behandling af studiestart.
Ansætter ulønnede tutorer (med sparring fra studieleder)
Er kontaktperson mellem tutorer og semesterkoordinatoren og studieleder.
Ansvarlig for udarbejdelse og formidling af relevante informationer – via hjemmeside, infomøder etc.
Bidrager til evaluering af RUS-periodens aktiviteter og gennemførsel
Rushåndbogen skal til godkendelse hos studieleder inden upload på Moodle.
Lønnet tutor
Lønnet koordinator ansættes med en ramme på 15 timer.
Der tilknyttes én lønnet tutor pr. 16 nye studerende.
Ansvarlige for konkrete oplæg og aktiviteter.
Ulønnet tutor
Ulønnet tutor arbejder frivilligt – og bidrager fx til afvikling af konkrete aktiviteter.
Studieadministrationen
*Koordinerer proces vedr. ansættelse af studerende – herunder understøtter udarbejdelse af stillingsopslag, ansættelsesflow, ansættelsesforhold, budget, timeregistrering, løn etc.
*Deltager i relevante fælles møder, og er go-to for tutorkoordinatorerne.
*Understøtter vedlagte tidsplan (bilag 1) – herunder planlægning, afvikling og opfølgning på fællesmøder
*Administrerer økonomi/budget – opretter og udleverer rekvisitioner, ajourfører budgettet etc. samt afholder møde med tutorkoordinatorer
*Hjælper tutorer med booking af lokaler på AAU-adresser i forbindelse med aktiteter i RUS-perioden.
*Opdaterer hjemmeside, koordinerer udarbejdelse af præsentationsfilm etc.
Forventninger til arrangementer
Der skal arrangeres ét fælles arrangement på tværs af de tre BA-uddannelser.