Bachelor Programme Study Start
Introduktion
Dette kommissorium beskriver opgaven vedrørende tutorkoordinerede aktiviteter under introduktionsperioden 2024 på Institut for Medicin og Sundhedsteknologi. Dokumentet revideres årligt i overensstemmelse med den vedlagte tidsplan (Bilag 1). Kommissoriet for 2024 vil blive gennemgået af HST's uddannelsesledelse den 8. marts 2024.
Omfang og formål
Dokumentet omfatter aktiviteter i første semester af bacheloruddannelserne i Sundhedsteknologi, Idræt, MedIS og Medicin. Formålet med de tutorkoordinerede aktiviteter under introduktionsperioden er at onboarde nye studerende.
Bemanding
En tutorkoordinator ansættes for hver af de tre bacheloruddannelser (MedIS/Medicin kombineres).
En lønnet tutor ansættes pr. 16 studerende.
En frivillig tutor tilknyttes pr. 12 studerende.
Budget
Det samlede budget for bemanding og gennemførelse af studiestart er 270.000 DKK i 2024.
En detaljeret budgetplan udarbejdes af tutorkoordinatoren ved brug af budgetskabelonen fra V-IL.
Kun udgifter, der er aftalt og inkluderet i budgettet, kan dækkes i overensstemmelse med Aalborg Universitets betalingspraksis.
Det er muligt at organisere studiestart med brugerbetaling på op til 500 DKK pr. studerende.
Løn udbetales efter afslutningen af introduktionsperioden.
Roller og ansvar
De tutorkoordinerede aktiviteter under introduktionsperioden er en del af AAU’s studiestartskoncept. Det overordnede ansvar er i overensstemmelse med "AAU’s principper for studiestart".
Tutorer skal følge AAU's "Code of Conduct". AAU’s studiestartskoncept indeholder en række idéer til aktiviteter – det anbefales, at tutorkoordinatorer og lønnede tutorer diskuterer deres relevans for det specifikke program.
Vicedekan (V-IL)
Beslutter overordnet ramme (politikker, budget, generel organisation).
Ansvarlig for budgetgodkendelse og -overholdelse.
Uddannelseskoordinatorer
Ansætter studenterpersonale (tutorkoordinatorer og lønnede tutorer).
Godkender den endelige aktivitetsplan.
Ansvarlig for at organisere fællesmøder (dagsorden, mødeledelse osv.) i henhold til Bilag 1.
Studienævn
Bidrager til kvalificeringen af den overordnede ramme.
Giver input til indhold gennem evaluering af studiestarten.
Semesterkoordinatorer for 1. semester BA
Fungerer som hovedkontakt og rådgiver for tutorkoordinatorer vedrørende planlægning, afklaringer og koordinering af specifikke indhold/aktiviteter.
Tutorkoordinator
Ansættes med en ramme på 50 timer.
Fungerer også som lønnet tutor inden for de 50 timer.
Planlægger, organiserer og bemander aktiviteter.
Ansætter frivillige tutorer (i samarbejde med uddannelseskoordinatoren).
Fungerer som kontaktperson mellem tutorer, semesterkoordinator og uddannelseskoordinator.
Ansvarlig for at skabe og formidle relevant information – via hjemmesiden, informationsmøder osv.
Bidrager til evalueringen af introduktionsperiodens aktiviteter og udførelse.
Introduktionsmanualen skal godkendes af uddannelseskoordinatoren inden den uploades til Moodle.
Lønnet tutor
Ansættes med en ramme på 15 timer.
En lønnet tutor tildeles pr. 16 nye studerende.
Ansvarlig for specifikke præsentationer og aktiviteter.
Frivillig tutor
Arbejder frivilligt og bidrager til gennemførelsen af specifikke aktiviteter.
Studieadministration
Koordinerer ansættelsesprocessen af studerende, herunder understøttelse af oprettelse af jobopslag, ansættelsesprocess, ansættelsesvilkår, budget, tidsregistrering, lønninger mv.
Understøtter den vedhæftede tidsplan (Bilag 1) – herunder planlægning, udførelse og opfølgning på fællesmøder.
Håndterer økonomi/budget – opretter og fordeler rekvisitioner, opdaterer budget osv.
Assisterer tutorer med at booke lokaler på AAU-adresser til aktiviteter under introduktionsperioden.
Opdaterer hjemmesiden, koordinerer oprettelse af præsentationsvideoer osv.
Forventninger til arrangementer
Et fællesarrangement på tværs af de fire bacheloruddannelser skal organiseres